Loading
Even geduld a.u.b. het magazine wordt geladen...

Sterk Huis ontwikkelt serious game ‘The Gate’: voor en door jongeren van de crisisopvang

Stel, je hebt als jongere te maken met een onveilige thuissituatie. Op een dag (of nacht) word je uit je vertrouwde omgeving weggerukt en kom je op de crisisopvang terecht, waar je niets of niemand kent. Via beveiligers, toegangspasjes, schuifdeuren en liften beland je in een kamer. Terwijl je moeder in een andere ruimte met een hulpverlener jullie verhaal en het papierwerk doorneemt, valt voor jou de stilte. Je vraagt je af: hoe lang blijf ik hier, wanneer ga ik terug naar school, wanneer zie ik mijn vrienden weer?

In Tilburg krijgt één op de negen kinderen onder de 18 jaar te maken met jeugdzorg. “Veel jongeren die onverwacht in een instelling terechtkomen, weten niet goed wat hen overkomt, maar zitten ook niet meteen op een gesprek met een (vreemde) hulpverlener te wachten”, weet ambulant hulpverlener Renée van Gorp. “Toch is het belangrijk dat jongeren een warm welkom krijgen, met uitleg over de (nog) onbekende plek en wat hen te wachten staat, op een manier die past bij hun belevingswereld. Speciaal voor hen ontwikkelen we daarom een serious game, The Gate, waarmee ze spelenderwijs kennismaken met de crisisopvang van Sterk Huis.”

Let the game begin

Het idee voor een serious game (een spel met een leerdoel) werd enthousiast ontvangen en leverde Sterk Huis financiële ondersteuning op vanuit het Innovatienetwerk Jeugd en Stichting Kinderpostzegels. “Met het gewonnen geldbedrag hebben we in maart 2020 – in samenwerking met SNENS Kunsteducatie – een aantal creatieve workshops voor jongeren van Sterk Huis en een middelbare school georganiseerd”, vertelt Renée. “De workshops zorgden voor goede input: welke creatieve ideeën hebben jongeren (bijvoorbeeld over de karakters of verhaallijn van de game) en wat kunnen we leren van hun belevingswereld en ervaringen met Sterk Huis?”

Welcome to my world

De input was waardevol voor Maarten van Broekhoven, zelfstandig gamedesigner Studio Rightside, die aan de slag ging met de trailer van de game. “We hebben de jongeren van alles gevraagd: wat vinden ze van Sterk Huis, wat zijn hun doelen, waar krijgen ze de slappe lach van, welke games spelen ze vaak, welke muziek luisteren ze? De input was zeer divers, maar over één ding waren veel jongeren het eens: als je bij Sterk Huis binnenkomt, voelt het een beetje als een gevangenis. Een grijze omgeving met felle lichten en beveiligers, waar je je bekeken voelt.”

Characters

Maarten vervolgt: “Dit beeld heb ik vertaald naar een serious game, The Gate (verwijzing naar De Poort; crisisopvang van Sterk Huis), waarin je als speler in een ondergrondse instelling komt en op zoek gaat naar positiviteit. De bewoners zijn pluisachtige, knuffelbare dieren die hier niet thuishoren en in het spel lotgenoten ontmoeten om avonturen mee te beleven. De medewerkers zijn insecten, want verschil moet er zijn. In het begin is de gamewereld vooral grauw en grijs, maar hoe meer doelen (quests) je behaalt, hoe kleurrijker de wereld wordt.”

Veerkracht

Renée: “Dit aspect – de verandering van grauw naar kleurrijk – is mede geïnspireerd op de input van jongere Chris, die ons tipte iets te doen met de methodiek Veerkracht waarmee wij werken. Deze methodiek gaat uit van de eigen krachten, talenten en doelen van jongeren.”
“In de game staan drie belangrijke dingen centraal: dat jongeren 1) iets leren over Sterk Huis, 2) leren van lotgenoten en 3) ook plezier mogen maken”, aldus Maarten. “En we laten ze weten dat wij, de medewerkers van Sterk Huis, altijd voor hen klaarstaan”, benadrukt Renée.

Press start to continue

“De trailer van de serious game is inmiddels gereed”, vult Sabine Donders van Mediaeigenwijs, coördinator van het project, aan. “Nu willen we de demo doorontwikkelen tot een speelbare game, het liefst in samenwerking met andere opvanginstellingen door het hele land. Het doel is dat The Gate straks makkelijk en subtiel is aan te passen aan de identiteit van andere afdelingen én organisaties, zodat het spel toegankelijk wordt voor een brede doelgroep.” Renée: “Dus wij zijn benieuwd: wie speelt het spel met ons mee?”

“Ik heb geleerd dat het beter is om ook positief te blijven. Vanuit hier wordt het alleen maar beter.”

– Sofia (15)

“Ik leerde er steeds meer mensen kennen. Waardoor ik weer plezier in het leven zag.”

- Chris

Chris en Sofia

The Gate wordt voor en door jongeren gemaakt. Chris (18) en Sofia (15) zijn sinds de start betrokken bij de serious game. Beiden verbleven langere tijd op de crisisopvang.
Chris: “Ik game 24/7, dus ben een expert. Tijdens de workshops heb ik vooral input gegeven om het spel écht uniek te maken. Dat is (na het zien van de trailer) goed gelukt. Het spel kan veel betekenen voor jongeren. Ik denk dat het mij destijds ook had kunnen helpen.”
Sofia: “Ik houd van gamen en tekenen, dus het was nice om hieraan mee te werken: echt een experience. De trailer is vet, het grijpt je aandacht. De verhaallijn is herkenbaar: in het begin vind je alles stom, maar uiteindelijk komt je leven hier op gang, krijg je vrienden en ontdek je dat het verblijf je ook goede dingen brengt.”

Next level

Sterk Huis gaat door naar het volgende level: de doorontwikkeling van de serious game. Daarvoor zoeken we nog meer spelers! Wil jij of jouw organisatie The Gate verder met ons ontwikkelen? Bekijk alvast de trailer en mail naar reneevangorp@sterkhuis.nl of sabine@mediaeigenwijs.nl.

“Toen ik de opvang binnenkwam, voelde ik me bekeken. Ik voelde me ook onzeker. Ik wist niet goed wat er met me zou gebeuren.”

– Sofia (15)


9/15
1. Cover magazine 6
2. Inhoudsopgave magazine 6
3. Voorwoord
4. Interview Pleegzorg
5. Interview Diggy Dex
6. Wij houden elkaar sterk
7. Op afstand toch dichtbij
8. Niemand wil mij
9. Game the Gate
10. De weg naar volwassenheid
11. Het verhaal van Gulcan
12. Pleegzorg
13. Mensenhandel
14. Maatjesproject
15. Vrienden van Sterk Huis