Laat je horen!
Maak kennis met onze Jongerenraden, Cliëntenraad en Ondernemingsraad
Waar lopen cliënten tegenaan, wat leeft er onder medewerkers? Wat moeten we horen, weten, aanpassen, verbeteren? Bij Sterk Huis laten we ons bijpraten en adviseren door de Jongerenraden, Cliëntenraad en Ondernemersraad. Ook vragen we vaak om instemming. Iedere stem telt en maakt ons sterker.
Jongerenraden
Het jongste geluid klinkt uit onze vier Jongerenraden: de Pleegjongerenpraatraad, Jongerenraad Hart van Brabant, Jongerenraad West Brabant Oost (WBO) en Jongerenraad voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen (genaamd Team Hardwerkende mensen).
Spread the word
De Jongerenraden zijn vaak op zoek naar nieuwe leden. Ken jij jongeren die willen deelnemen? Mail naar jongerenraad@sterkhuis.nl
Cliëntenraad
In de Cliëntenraad zijn alle doelgroepen van Sterk Huis vertegenwoordigd. De leden geven gevraagd en ongevraagd advies aan het management over alles wat belangrijk is voor cliënten.
PS De Cliëntenraad is altijd op zoek naar nieuwe input en leden.
Ken of ben jij iemand die wil aansluiten?
Mail naar clientenraad@sterkhuis.nl
Ondernemingsraad
De Ondernemingsraad (OR) behartigt de belangen van medewerkers, de organisatie en cliënten. In totaal bestaat de OR uit dertien personen afkomstig uit alle hoeken van de organisatie. De OR komt elke maandag bijeen om afgebakende onderwerpen te bespreken, vaak met het bestuur en HRM erbij. Laura van Mierlo (hulpverlener Intensieve Gezinsbehandeling, teamleider) en Leon Spenkelink (Aanmeldteam Crossroads HvB) zijn wekelijks vier uur actief voor de OR.
Wat doet de OR?
Leon: “Vanuit het bestuur worden regelmatig besluiten genomen die impact hebben op de organisatie en medewerkers. Bij het doorhakken van knopen geeft de OR het bestuur advies of instemming. Waar nodig vragen we onze panelleden – collega’s werkzaam binnen alle afdelingen – om de peilstok in de organisatie te steken, want we kunnen niet alle medewerkers bevragen.” Laura: “Veel collega’s weten dat de OR bestaat, maar blijven het iets abstracts vinden. Daarom willen we de OR meer gezicht geven. Als mensen weten wie we zijn, krijgen we hopelijk ook meer input vanuit de werkvloer. Dus mail vooral naar: ondernemingsraad@sterkhuis.nl
Waarom ben je lid?
Laura: “Ik vind het interessant om te weten wat er aan de achterkant van de organisatie wordt bedacht als het gaat om beleid en kwaliteit. Waarom doe ik wat ik doe?” Leon: “Het is tof om je blik te verbreden. Via de OR kom je met veel mensen in aanraking, waarmee je jouw netwerk vergroot. Je ontdekt hoe het op alle niveaus werkt.” Laura: “Het geeft veel voldoening als je samen mooie dingen bereikt, bijvoorbeeld als het gaat om beleidsvoering omtrent reiskostenvergoeding, ziekteverzuim of de herinrichting van het gebouw.”
Wat heb je te bieden?
“Ik buig mezelf graag over verschillende vraagstukken. Daarin kan ik kritisch zijn, maar altijd zorgvuldig en meedenkend”, omschrijft Laura zichzelf. Leon: “Ik let minder op de inhoud, maar ben vooral bezig met de vergaderstructuur en efficiëntie. Zo hebben we allemaal onze kracht.”
Speerpunten
De OR heeft een zittingstijd van drie jaar. Daarna krijgt de OR een nieuw team, maar je mag jezelf opnieuw verkiesbaar stellen. Als iemand tussentijds stopt, komen er ook verkiezingen. Dit wordt gedeeld via de mail en intranet. De huidige OR heeft de volgende speerpunten:
- Investeren in werkplezier en –geluk
- Aantrekken en vasthouden van medewerkers via beloning en waardering
- Vergroten van betrokkenheid van externe medewerkers en collega’s van samenwerkingsverbanden: hen dichtbij de organisatie houden
- Focus op de belangrijke rol van de Steeds Sterker Academie
- Behoud van een gezonde financiële situatie
- Zorgvuldige beleidsvoering
Plan – Do – Check en (re)Act
Leon: “We zijn vooral scherp op een zorgvuldige beleidsvoering. Vaak verandert er iets en hebben we het er daarna nooit meer over. Maar we willen veel meer volgen welke effecten bepaalde besluiten op de organisatie hebben.” Laura: “Sterk Huis is vooruitstrevend. We staan vaak vooraan als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Dat is goed voor de organisatie, maar soms gaan we tien stappen te snel. Als OR trappen we dan even op de rem om in de spiegel te kijken hoe het gaat. Hierbij gebruiken we de PDCA-cyclus: Plan – Do – Check en (re)Act.”