Keoney (11) stroomde via de pilotklas De Kameleon terug naar het speciaal onderwijs:
“Eerst liep ik altijd de klas uit, maar nu loop ik de klas weer in.”
School is voor de meeste kinderen iets vanzelfsprekends. Maar niet voor Keoney (11). Jarenlang kon hij niet naar school en zat hij verveeld thuis. Niet omdat het leren hem niet goed afging, maar door mentale problemen. Keoney had woedeaanvallen, gebruikte geweld tegen leerkrachten en liep bij boosheid vaak weg. Met zijn lage zelfbeeld en korte lontje ging het niet langer op school, ook niet in speciale klassen. Tot de pilotklas De Kameleon van Sterk Huis zich aandiende, voor kinderen zonder uitzicht op onderwijs. Vanuit hier veroverde Keoney – met vallen en opstaan – zijn plek in het speciaal onderwijs terug: zijn recht om op te groeien met gelijke kansen.
Een beetje zenuwachtig is hij wel. Het is zijn eerste interview ooit. Maar zodra Keoney begint te vertellen, weet hij van geen ophouden. Ieder woord raakt. Zijn verhaal laat zien dat niet ieder kind dezelfde makkelijke route bewandelt en dat school allesbehalve vanzelfsprekend is. Voor Keoney begonnen de problemen al vroeg, in groep drie. Door spanningen thuis – een eigen zaak die failliet ging, financiële nood, verhuizingen en psychische problemen bij zijn ouders door alle moeilijkheden – pikte Keoney veel op. Dat, gecombineerd met zijn hooggevoeligheid, zorgde voor meerdere escalaties op school. “Ik werd tienduizend keer per dag boos”, vertelt hij.
Weg kwijt
Moeder Wendy: “Keoney keerde helemaal in zichzelf en was totaal de weg kwijt. Hij liep vaak weg en sloeg en schopte de leerkrachten. Het ging niet langer, dus besloten we samen met een leerplichtambtenaar hem van school te halen. We hebben toen gekeken naar de Westerwel, een school voor speciaal basisonderwijs, maar door zijn snel verergerde gedrag, lukte dat ook niet. Uiteindelijk kon hij toch terecht op scholengemeenschap De Keyzer voor speciaal onderwijs. De eerste maanden gingen goed. Hij had een juf van de oude stempel, die hem veiligheid, structuur, duidelijkheid, liefde en respect bood. Als Keoney merkt dat je niet oprecht bent met hem en niet uit je hart handelt, krijg je niks voor elkaar. Daar prikt hij dwars doorheen. Toen zijn juf na een paar maanden met pensioen ging, begon alle ellende opnieuw. Het verliep van kwaad tot erger. Keoney belandde vaak hysterisch in de time-out kamer. Op een dag hoorden we hem daar zo tekeergaan, dat we de knoop doorhakten: tot hier en niet verder.”
“Als Keoney merkt dat je niet oprecht bent met hem en niet uit je hart handelt, krijg je niks voor elkaar. Daar prikt hij dwars doorheen.”
Verveeld
Vanaf dat moment ging Keoney niet meer naar school. Zo’n drie jaar zat hij thuis. “Dat wil je niet voor je kind”, benadrukt Wendy. “Hij is net zo goed leerplichtig en heeft net als andere kinderen leerrecht. Zijn vader heeft hem zelfs nog even lesgegeven, maar dat was ook niet wenselijk. Hij is geen leerkracht en je kind hoort tussen klasgenootjes te zitten. Om Keoney toch wat structuur te bieden, ging hij drie dagen per week naar zorgboerderij De Mekkerbek. Alle andere momenten zat hij verveeld thuis.”
Hele dag wachten
Keoney: “Het was saai thuis. Ik zat de hele dag te wachten tot mijn vriendje uit school kwam. Gelukkig heb ik veel hobby’s: skateboarden, tekenen, cosplay, zingen en muziek luisteren, bijvoorbeeld van Marshmello of Alan Walker. Soms ging ik naar De Mekkerbek. Vooral het paardrijden was leuk, dat heb ik van mama.”
“Het was saai thuis. Ik zat de hele dag te wachten tot mijn vriendje uit school kwam.”
Redding
“Je kind hoort gewoon les te krijgen en bij vriendjes te zijn”, zegt Wendy. “Toen we het echt niet meer wisten, kwam plots onze redding: de pilotklas De Kameleon van Sterk Huis, een plek waar Keoney meteen voor in aanmerking kwam. Hij kwam in een klasje met vier andere kinderen en ging daarnaast nog drie dagdelen naar De Mekkerbek. De hulp bij De Kameleon in samenwerking met de Keyzer was goed, precies wat Keoney nodig had.”
Tipitent
Kleurenkaart
De weg terug naar school verliep niet vlekkeloos voor Keoney. Hulp vanuit Sterk Huis was daarom nodig. “Ik ging vaak naar Bianca. Dan kreeg ik chocolademelk en deden we spelletjes of praatten we over mijn gevoel. We hadden een kleurenkaart gemaakt. Groen betekende dat ik blij was, oranje dat de frustratie begon, rood dat ik echt boos was en donderrood… daar wilde ik echt niet komen. De laatste keer dat ik in het donderrood was, sloeg en krabde ik de juffen.”
“Vroeger haatte ik mezelf, ik wilde mezelf niet zijn. Nu ben ik blijer.”
Structuurklas
Zo kreeg Keoney een aantal maanden geleden een terugval, toen zijn ouders vertelden te gaan scheiden. “Dat was moeilijk, blikt Wendy terug, “maar het was geruststellend dat hij een goed vangnet had bij De Kameleon. Deze plek is onze redding geweest, anders weet ik niet waar het geëindigd was. Je merkt dat de juffen en Bianca het werk uit liefde voor de kinderen doen. Dat hielp Keoney. Inmiddels heeft hij de stap gemaakt van De Kameleon naar een structuurklas van De Keyzer. Hij gaat eindelijk weer vijf dagen per week naar school.”