“Op zoek naar het goud in iedere jongere.”
Intrinsieke motivatie
“In deze ontwerpfase hebben we veel ontdekkingen gedaan”, vertelt Margriet vanachter haar tafel vol tekeningen en stapels wetenschappelijke boeken. Door alle literatuur en praktijkkennis aan elkaar te knopen, zijn we erachter gekomen dat het sociale competentiemodel waarmee we werkten jongeren onvoldoende voorbereidt op het echte zelfstandige leven. Het risico van dit model is dat vanuit de focus op gedrag en vaardigheden met name de extrinsieke motivatie wordt aangesproken. Jongeren leren zich aanpassen aan de locatie waar ze wonen, maar lopen opnieuw vast als ze zelfstandig gaan wonen. We moeten dus veel meer gaan inzetten op de intrinsieke motivatie: de drijfveer vanuit de jongere zelf.”
Wat schuilt er áchter het gedrag?
Toekomstgericht werken
“Een ander belangrijk aspect is dat we ervoor zorgen dat jongeren meer gemotiveerd raken, wat alleen gebeurt als ze de regie krijgen over hun eigen toekomst”, benadrukt Margriet. “Er is dus een verschuiving nodig naar toekomstgericht werken, waarbij het draait om drie dingen: 1) de wens van de jongere, 2) een integrale aanpak waarin we alle leefgebieden van de jongere meenemen en 3) aanwezigheid van kennis op de werkvloer.”
Praatplaat
Maar hoe krijg je dit voor elkaar, vroeg Margriet zich af. Hoe zorg je dat mensen de nieuwe visie echt gaan doorleven? Door het op papier te zetten en uit te tekenen, ontdekte ze. “Zo ontstond de praatplaat: een hulpmiddel voor onze hulpverleners.”
“Als het niet goed gaat, wijs je als hulpverlener niet naar de problematiek van de jongere, maar ga je een andere dans inzetten.”
Vier belangrijke vragen
“Jongeren willen naar de toekomst kijken en niet langer in hokjes geplaatst worden.”
Toekomstplan
Positief leefklimaat
“Dit alles met als doel: een fijn, veilig en zelfstandig leven. Dit begint voor de jongeren met een positief leefklimaat bij ons, waar ze weer hoop krijgen, hun wensen, behoeften en talenten ontdekken en hun autonomie, identiteit en een moreel kompas ontwikkelen. Een plek waar ze niet alleen leren budgetteren en een was draaien, maar ook ontdekken wie ze zijn, eigen keuzes leren maken en mogen vallen en opstaan om weer verder te groeien. Het is onze taak om jongeren hierbij te begeleiden: om in iedere jongere het goud te vinden. Dat hebben ze allemaal in zich.”